Vi har snakket med elever på ungdomstrinnet om undervisning og fellesskap - på nett. Tilbudet er en unik mulighet for motiverte elever å forsere i matematikk, men også som forberedelse til skolegang på videregående.
–Dette er en fin mulighet for motiverte elever til å forsere i matematikk, og en god forberedelse til videre skolegang.
Det sier Ken Moe Carstens som er en av nettlærerne i “forsering teoretisk matematikk 1T”, om opplæringstilbudet i Digilær.no for ungdomsskoleelever som ønsker større utfordringer i matematikk. Elevene følger undervisningen over nett, og får et læringsfelleskap med andre elever.
–Elever som har deltatt, kommer også raskere i gang med alle andre fag på videregående - de har lært seg å tilnærme seg ny kunnskap effektivt, de mestrer mye av det de skal bruke i andre fag allerede, sier Moe Carstens.
Jobber i makkergrupper med andre elever
Gabrielle er 15 år og går i 10.klasse, men tar allerede 1T-matte på vidergående nivå. Og hun har allerede planen klar for neste år:
- Jeg tenker ta R1-matte første året på videregående skole, og jeg tror det kommer til å gå veldig bra fordi jeg har skapt meg et bra grunnlag med 1T-matten.
Da hun begynte på ny skole i 9.klasse fortalte læreren hennes om tilbudet siden hun var så glad i matte:
- Jeg anbefaler definitivt andre å ta 1T på denne måten. Jeg tror alle som er glade i matte, og synes at nivået de jobber på nå er ganske lett, så kan 1T-matten være bra og utfordrende. Nettundervisningen fungerer kjempebra og jeg vil si at den på flere måter kan gjøre det lettere å lære enn i et klasserom med 30 andre som lærer i forskjellig tempo. Man får mulighet til å jobbe i sitt eget tempo, samtidig som det er vanskelig nok til å ikke bli kjedelig. I tillegg kan det være fint å lære med andre elever som også er interessert i - og flinke i- matte. Nytt av året er at elevene jobber i makkergrupper sammen med andre elever.
- Vi jobber sammen i makkergrupper etter timene, digitalt. Da kan vi hjelpe hverandre.
Tenk deg om, men meld deg på!
–Det er mye mer stoff og vi går raskere fram. Elevene må selv ta mer ansvar, for de må jobbe effektivt på egenhånd mellom øktene, sier Moe Carstens. Elevene som deltar, deler interesse og engasjement for matematikk, og de får et likeverdig tilbud på sitt faglige nivå, uavhengig av hvilke ressurser og muligheter som finnes lokalt.
–Som nettlærer her, har du helt andre muligheter enn i det fysiske klasserommet. Elevene har bedre tid og undervisningen er effektiv, sier han.
Anbefaler andre å delta
–Jeg anbefaler andre som like matematikk, og føler de får det godt til, å melde seg på. Det tar en del tid, og noen temaer er utfordrende. Hele opplegget har fungert helt supert, og lærerne har vært utrolig flinke til å hjelpe til med det vi ikke forstår, sier Eirik Alvik som var med i 1T-tilbudet forrige skoleår.
Spennende!
Vegard Borgeraas er også 1T-elev dette året.
–Du behøver ikke ha karakteren seks fra før, det viktigste er å like faget. Det er faktisk mer spennende enn det høres ut, sier Borgeraas. Han har fulgt undervisningen hjemmefra, og anbefaler andre motiverte elever til å søke - selv om de må bruke litt av fritiden sin på å delta.
Likt tilbud, uansett bosted
–Det er så bra for elevene å møte andre med felles interesse for faget! I tilbudet forsering teoretisk matematikk 1T møter elevene andre med samme engasjement som seg selv for matematikk, sier Julie-Kathrine Skoglund seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet. Hun jobber med 1T-tibudet og digilær.no, og har bakgrunn fra grunnskolen som matematikklærer.